Fad Gadget


Země původu: UK

DISKOGRAFIE
řadová alba:
1. Fireside Favorites (LP/CD Mute Stumm 3, 1980/1991)
2. Incontinent (LP/CD Mute Stumm 6, 1981/1991)
3. Under the Flag (LP/CD Mute Stumm 8, 1982/1991)
4. Gag (LP/CD Mute Stumm 15, 1984/1991)
kompilace:
a) Singles (LP/CD Mute Stumm 37 1985/1991)
b) The Best of Fad Gadget (2CD Mute L7, 2001)

Komentář:
Vlastním jménem Frank Tovey (8. 9. 1956 - 3. 4. 2002). Pod tímto pseudonymem (někdy dnes nesprávně pokládaným za název kapely) vystupoval v letech 1979-1985. Dvacetiletý fanoušek glam-rocku, který se po absolvování polytechniky v Leedsu vrátil do rodného Londýna, aby se tu nenápadně svezl s post-punkem a novou vlnou. Slovo "nenápadně" je ovšem na místě jen s ohledem na výslednou popularitu, která nikdy nebyla adekvátní kvalitě Gadgetovy produkce. Jinak byly zejména jeho scénické prezentace velmi nápadnou a nepřehlédnutelnou směsí homosexuálně stylizované show (v tradicích jeho milovaného glam-rocku), s divadlem a narcistním body-artem.
Poprvé veřejně vystoupil v polovině roku 1979 a téměř vzápětí mu vyšel první singl bizarního elektronického popu - Back to Nature / The Box - a následujícího roku i první, ještě trochu rozpačité LP.
Album Incontinent, vydané o rok později, je konzistentnější, vypilovanější a zvukově pestřejší; další výroční LP Under the Flag za ním v ničem nezaostává. Nejzdařilejší je ovšem poslední Gadgetova deska - Gag - kterákoli z devíti skladeb by obstála jako hitová A strana singlu až po závěrečné mrazivě-hysteroidní Ad Nauseam (latinsky Na zvracení) - vskutku vhodnou tečku za Gadgetovým dílem.
Ještě téhož roku se totiž Tovey vrací ke svému občanskému jménu a spolu s Boyd Ricem vydávají nevalné album Easy Listening For The Hard Of Hearing (Mute 1984). V letech 1986-1993 pak vyšlo 5 dalších desek pod hlavičkou Frank Tovey (u posledních dvou s dodatkem "& The Pyros") - jedna nudnější než druhá (se skoro nepatřičnou výjimkou druhého LP Civilian, 1988), hudebně oscilující mezi ordinérním popem, country a folkem, místy dokonce s přídechem kavárenského "jazzu".

Tato tajuplná schizofrenie pravděpodobně nenajde v dějinách rocku (a kumštu vůbec) hned tak obdoby. Zatímco Tovey není k poslouchání, patří Gadgetovy nahrávky k tomu nejlepšímu, co vůbec bylo během osmdesátých let vytvořeno, na čemž naprosto nic nemění fakt, že dnes je už skoro nikdo nezná.
Zvuková vynalézavost a originalita elektronických experimentů by řadila Gadgeta někam ke Cabaret Voltaire či Coil, avšak pro undergroundové publikum byl jednoduše přiliš popový a jeho skladby nepatřičně vlezlé a chytlavé. Diskotékovým konzumentům naopak zase zřejmě vadila jeho přílišná výlučnost a intelektuálnost, takže výsledkem bylo, že ač znamenitá, inovativní i široce přístupná, nezajímala jeho hudba nakonec vlastně nikoho.
Není tudíž divu, že když v roce 2001 Fad Gadget při svém kratičkém comebacku poprvé a naposledy vystoupil u nás, byl vypískán českými "depešáky". Popoví Depeche Mode totiž prokázali Toveymu medvědí službu a "oplatili" mu časy, kdy ve svých začátcích předskakovali slavnému Gadgetovi - tehdy ovšem před nesrovnatelně tolerantnějším publikem, než jaké později i dnes tvořili a tvoří jejich až úslovečně vydlabaní fanoušci.
Zároveň s tímto nešťastným turné vyšlo po letech další album s podobně nepodařeným názvem The Best of Fad Gadget. Ve skutečnosti se jednalo o reedici předchozího výběru Singles, k němuž byly doplněny dvě na CD předtím nevydané non-LP B strany: Handshake a Make Room, plus skladba Luxury nahraná v roce 1985 už pod civilním jménem Frank Tovey (vyšla na 1. Toveyho albu Snakes And Ladders). K tomu přibylo navíc druhé CD, obsahující remixy z dvanáctipalcových singlů, mezi nimiž najdeme jedinou skladbu, která se na předchozích albech vůbec neobjevila - Immobilise - nahranou v roce 1987 příležitostným Toveyho bandem s názvem Mkultra. Fanoušci ovšem museli ocenit zejména legendární provedení Collapsing New People nahrané v Berlíně s Einstürzende Neubauten, do té doby na CD legálně nevydané. A krom toho mohli hodit do koše své staré CD Singles, ale tímto způsobem se ediční politika velkých firem ubírá dnes stále častěji, takže jistě nebyli nikterak překvapeni.

Jak turné, tak dvojCD "Best of" ovšem měly být pouze předzvěstí skutečného comebacku a nového alba. V dubnu následujícího roku však Tovey náhle zemřel na srdeční infarkt ve věku 46 let. Tím se Gadgetovo dílo definitivně uzavřelo, odsouzeno - nejspíš navždycky - do velikého odkladiště neprávem zapomenuté hudby.

/LA/






Úvodní strana ZAPOMENUTÉ HUDBY

Hlavní menu LEGE ARTIS NA WEBU