Logo

Odjinud 12


(Softwarové noviny 12/1996)



Za srdečného nezájmu médií i publika proběhl v listopadu v pražském Roxy koncert jednoho z největších excentriků rockové scény Davida Thomase s doprovodem příležitostného bandu Two Pale Boys. Před poloprázdným sálem předvedl tento zhruba půldruhametrákový strýc v kvádru, s tyroláckým klouboučkem na hlavě a červenou gumovou zástěrou (aby se neopotilo kování maličké tahací harmoniky) celé spektrum své osobité vokální exprese za doprovodu trubky a strun – obého ovšem k nepoznání přetaveného samplovacími syntezátory. Možná kdyby přijel s obnovenými Pere Ubu, mohla být odezva větší, ale těžko říci – pamětníci už zřejmě nemají čas nikam chodit, mladší intelektuální publikum už tihle důchodci neoslovují a ostatní si koupí lístky na exhumované Kiss, kteří nabízejí alespoň pastvu pro oči, když už ne hudbu. Přitom sotva před takovými deseti lety by Thomas díky blahodárné osvětové činnosti Jazzové sekce dokázal snadno vyprodat Lucernu.

Zatímco časy se mění, hudba zůstává, takže můžeme rozbalit vánoční dáreček, který příznivcům Pere Ubu připravila firma Geffen. Neboť jakkoli nové kreace s Two Pale Boys (EREWHON, 1996 Cooking Vinyl CD 105) nezní špatně, a přestože po zklamáních, jaká znamenaly třeba takové WORLDS IN COLISSION (1991 Fontana 848 564), si ressurektovaní Pere Ubu napravili reputaci albem STORY OF MY LIFE (1993 Fontana 514 159-2) a především znamenitým RAY GUN SUITCASE (1995 Cooking Vinyl CD 089), nelze nepřiznat, že to nejlepší, co se o těchhle věcech dá říci, je, že znějí „skoro tak dobře, jako staří Pere Ubu“. Těžko opravdu vytvořit barvitější reflexe clevelandského industriálního milieu, než pochmurný singl 30 Seconds Over Tokyo / Heart of Darkness (1975) nebo existenciální skladbičku Sentimental Journey z prvního alba, v níž úlohu rytmiky zastupuje Thomasovo funění spolu s cinkotem střepů rozbíjených pivních lahví.

Prvních šest alb Pere Ubu (počítáme-li v to singlovou kompilaci TERMINAL TOWER) vyšlo naposledy před rokem 1990 a už hezkých pár let se jednalo o zcela nedostupné vzácnosti. Geffen tento problénm vyřešil radikálně – vydáním boxu pěti CD s názvem DATAPANIK IN THE YEAR ZERO (1996 DGCD6-24969). První tři cédéčka obsahují všechna studiová alba do rozpadu kapely v roce 1982 a většinu singlů, čtvrté hodinový sestřih dosud převážně nevydaných koncertních verzí a na posledním (nejdiskutabilnějším) najde nadšenec rozličné dříve nepublikované rarity – nejen záznamy ubuovských prekursorů (Rocket From The Tombs, Proto Ubu) či v diskografiích většinou nepodchycený flexidisk Pushing Too Hard, ale i nahrávky některých spřízněných souborů (Mirrors, Electric Eels apod.). Pro běžného posluchače jde o naprosto reprezentativní a definitivní kolekci, která kromě zmiňovaných dvou posledních CD nových Pere Ubu zaslouží doplnit snad toliko o singl FOLLY OF YOUTH SEE DEE + (1995 Cooking Vinyl FRY CD 043), a to výhradně kvůli tomu PLUS – multimediální aplikaci, obsahující kromě historie kapely, nějakého toho povinného videa a jiných nesmyslů také například kompletní texty všech alb.

Fetišisté, nucení oželet na CD dosud nevydaná Thomasova alba s Pedestrians a Wooden Birds, však budou novou kolekcí trochu otráveni. Nejenže jim budou ve sbírce i nadále chybět obě dnes nesehnatelná živá alba 390 DEGREES OF SIMULATED STEREO (1981, CD 1989 Rough Trade 23) a ONE MAN DRIVES WHILE THE OTHER SCREAM (1989 Rough Trade 93), ale budou postrádat také singl Not Happy / Lonesome Cowboy Dave (1981), vydaný původně na singlové kompilaci TERMINAL TOWER (1985). Vzhledem k chronologickému řazení geffenovské kolekce byl na prvním CD (75-77) použit obsah původního maxisinglu Datapanik In The Year Zero (Radar 1978), ovšem ve verzi z TERMINAL TOWER, tj. doplněný o dvě chybějící skladby z tohoto období a s trochu odlišným mixem. Za ním následuje první album The MODERN DANCE (1978), ke kterému je poněkud nelogicky doplněna část B strany singlu z roku 1979 The Book Is On The Table. Živá verze Humor Me z téhož singlu na vydání Geffenu chybí (pakliže není zařazena na čtvrtém live CD – 390 Degrees Of Simulated Stero Vol. 2, detailní údaje k němu v jinak pečlivé dokumentaci kupodivu chybí). Postrádaný singl Not Happy není ani na třetím cédéčku (80-82), kam by sice chronologicky patřil, ale kam by se z kapacitních důvodů prostě nevešel (zatímco na prvním by pro něj bývala místa víc než dost). Daleko závažnějším nedostatkem geffenovské kolekce je však naprosto nepochopitelné vypuštění skladby Use Of A Dog z posledního alba SONG OF THE BAILING MAN (1982); vzhledem k tříminutové stopáži kompozice zde o nějakých prostorových důvodech nemůže být ani řeči. Ultrafetištisté si k SONG OF THE BAILING MAN a TERMINAL TOWER budou muset sehnat navíc i původní verzi THE ART OF WALKING (1980), obsahující vokální variantu skladby Arabia a pár odlišných mixů. Ve srovnání s vynalézavostí, s níž dokážou ždímat z fanoušků prachy firmy typu EMI či Atlantic, jde sice vcelku o prkotiny; o to více však zamrzí právě u garážového souboru bez komerčních ambicí.

Krabici DATAPANIK IN THE YEAR ZERO u nás nabízí Recommended Records za 1900 Kč, ostatní jmenované tituly nikdo, nicméně RAY GUN SUITCASE a FOLLY OF YOUTH SEE DEE + jsem kupodivu objevil v nově otevřeném BontonLandu (bývalé Koruně) – zařazené s odborností tamnímu personálu vlastní v regálu s Techno-dance. Internetoví podnikavci mohou využít možnosti elektronického nákupu přímo v „ubutique“: ubu@mcimail.com.

Komu se snad zdají dva tisíce příliš mnoho za vánoční dárek, těm lze z nových kompaktních disků doporučit kupříkladu stále znamenité Einstürzende Neubauten, jejichž poslední album ENDE NEU (1996, Mute, BETON 504 CD) vyšlo rovněž v multimediální verzi (BETON 504 CDX). Program se mi sice nepodařilo spustit – patrně kvůli požadavku, aby CD mechanika byla instalována jako disk D – nicméně všechny audio a video soubory byly normálně přístupné a několik z nich i poměrně zajímavých, takže zejména s ohledem na pozoruhodnou skutečnost, že multimediální verze je stejně drahá, jako normální, bude majitelům počítačů zajisté stát za to, aby se po ní porozhlédli.








Úvodní strana ARCHIVU MARTINA MANIŠE

Hlavní menu LEGE ARTIS NA WEBU