Insitní vazby a knižní úpravy

Co jsou vitrinky?



úvodem

Insitní umění je klinickými psychology nověji zavedené rafinované synonymum pro naivismus. Jednak to nezní tak pejorativně a jednak spousta lidí stále pořádně neví, co to znamená, což ctihodným universitním odborníkům umožňuje šťourat se v blbostech, aniž by přitom přestali vypadat jako vědci.
A ježto Lege artis od samého počátku deklaruje svou zálibu v obskuritách všeho druhu, není divu, že naše první antikvární vitrinka je zrovna tahle.

Knižní vazba je obor vyžadující patřičné nástroje, znalosti a alespoň minimální fortel - nejde tedy o vyloženě laickou zábavu pro každého. Popravdě naprostá většina insitních vazeb je produktem knihařských profesionálů, kteří už dobře umí řemeslo a poohlížejí se, co by s ním dál mohli počít, zatímco začátečníci jsou rádi, když udělají vazbu, která drží a není křivá. Insitní vazba tak vzniká nejčastěji jako produkt přílišných uměleckých ambicí bez talentu a hlavně bez vkusu, jemuž se (narozdíl od talentových dispozic) dá do značné míry naučit - a ovšem také odnaučit.
Nelze v žádném případě zaměňovat hnusnou nebo nepovedenou vazbu za vazbu insitní. Podstatou naivismu je právě jeho svérázný půvab či komika - a také určitá osobitost, které ho odlišuje od sériového kýče. Ovšem estetická kriteria jsou obecně vysoce individuální, a u insitních objektů pak obzvláště. S výjimkou zcela čítankových případů tedy nepochybně nebude možné se v klasifikaci nikdy shodnout, což prosíme, mějte vždy na paměti, až budete vrtět hlavou nad tím, proč je zde zařazeno zrovna to či ono - prostě: my to tak vnímáme.

Narozdíl od vazeb jsou insitní knižní úpravy daleko demokratičtější - může je úspěšně produkovat i zhola nic neumějící kretén. Nejdemokratičtější (a nejpitomější) insitní knižní úpravou jsou (či spíše už pomalu bývaly) tzv. památníčky. Na tuto kdysi obecně rozšířenou dětskou neřest v dospělosti navazovaly oslavné sborníky pro kolegy k X-sátinám.
Mnohem zajímavější jsou kaligrafované opisy, pořizované obvykle jak dar z lásky, nebo knižně upravené autorské rukopisy, pořizované obvykle z čirého narcismu. Krasopisné opisy dlužno nezaměňovat se samizdatem, jehož primárním účelem bylo suplovat knihy, které nesměly normálně vyjít (a naprostá většina samizdatů také byla vyrobena čistě utilitaristicky, jako nejjednodušší formou vázaný strojopis bez jakýchkoli, byť jen insitně zdobných ambicí); naopak autorské rukopisy bývají svým způsobem samizdaty v kterékoli době - ne proto, že by jejich vydání režim zakazoval, ale že by je ve většině případů prostě jinak nikdo nevydal.

Úplně nejtriviálnější insitní úpravou jsou ilustrace již hotových, běžně vytištěných knih. Tento postup je ostatně ontogeneticky tím prvním (a pro většinu lidí i posledním) způsobem, jakým každý z nás do knih výtvarně zasahuje - kdo by snad chtěl tvrdit, že jako dítě nikdy nepočmáral knížku, ten do nich určitě tajně čmárá dodnes.
Nemusí to být ovšem vždy činnost jen infantilní, výzdobou knih tímto způsobem ze zabýval leckdo - známé jsou například Váchalovy akvarelové ilustrace, vytvářené nejčastěji na objednávku pro Portmana; upravil tímto způsobem minimálně dvě desítky knih a často přitom šlo o zcela běžná, laciná vydání.
Kdyby Váchala nikdo neznal, mohla by se tu některá z jeho výzdob tohoto typu válet mezi insitními - což je nejen další aspekt relativity "insitnosti", ale zároveň také vlastně celá podstata obchodu s uměním v kostce...





Lacina Václav - Zježení.
Praha 1925, Svoboda, Mladí autoři sv. 9. Autorova prvotina obsahující hlavně texty z Trnu. Stran 48. Obálka Ivo Haussmanna přivázána; ručně malovaná poloplátěná vazba s koláží (barevné prvky a pěna na pivu), dobrý stav. 690 Kč.






Nepopsaný památníček.
Nedatováno (pravděpodobně první polovina 20 století). Stran 76. Profesionálně vyrobená vazba (insitní knihu z ní udělá až popsání stránek předpokládaným obsahem) z mimořádně podařené imitace kůže zdobené zlatými linkami, zlatou ořízkou a nepoškozeným mosazným zámkem s funkčním očkem, dobrý stav. 380 Kč.




Hudební památníček.
Nedatováno (pravděpodobně první polovina 20 století). S výjimkou jediného obrázku (kresba tuží) zcela prázdný památníček. Cca 60 listů, před každým hedvábný ochranný papír. Pozoruhodná celokožená vazba s centimetr tlustými deskami, pravděpodobně vyztuženými dřevem, na přední straně plastická lyra s nataženými třemi strunami z mosazných drátků, zlacená a ručně malovaná ořízka, dobrý stav. 460 Kč.








Památníček Evy.
Praha 1944-1958. Průmyslově vyrobený památníček s možností přidávání listů. Stran 88. 19 obrázků. Běžný památníček začínající zápisky z žižkovské školy, přes prázdninové vpisky, upomínku na svazáckou brigádu ve Stalingradu, až po 8 stran s textem psaným na stroji perličkou a zručně namalovanými obrázky, v úvodu věnovaném Evině roční dceři Magdě (v roce 1958). Dobrý stav. 480 Kč.

















Malý K. - Motýlkové.
Bez údajů. Původní kaligrafovaný rukopis s pěti barevnými obrázky a malovanou obálkou (tuž a akvarel). Jedna kratičká povídka a jedna básnička. Snad autorská úprava insitní dětské knížečky neurčitelného stáří, nejspíš z první poloviny minulého století. Formát A5. Stran 8 + obálka. Přeložené čtvrtky ve hřbetu protažené tkanicí, stopy běžné manipulace, celkově dobrý stav. 280 Kč.









Morávek Jan - Plavci na Sázavě.
Praha 1932, Melantrich. Stran 204. Profesionálně vyrobená celokožená vazba se zlatou ořízkou, ozdobnými vazy, linkami na zadní desce i kolem předsádek a bohatnou insitní výzdobou na přední desce. Podle způsobu práce jde pravděpodobně o stejného výzdobce jako u níže uvedeného titulu Leda - Zemský ráj na nebi. Na zadní předsádce drobné razítko "ARCH. F. VLACH", vyhlížející spíše jako knihařské než majitelské. Zadní deska mírně ušpiněná, jinak jen běžně čtené. 980 Kč.







Zdeněk Božita - Pohádka.
Praha 1905, autorský rukopis. Stran 40. Přiložen autorův dopis roku 1909 milence (či už manželce?), v němž vzpomíná na Rudolfa, jemuž je kniha věnována. Na titulním listu barevná kresba. Celoplátěná vazba v ochranném pouzdře, velmi dobrý stav. 850 Kč.








Leda - Zemský ráj na nebi.
Praha 1926, Petr. Fantaskní humoresky z pera dr. Eduarda Lederera (1859-1944). Stran 184. Zručně vyrobená dobová celokožená vazba s až orgiastickou insitní výzdobou řezáním, tepáním a barevnými laky; "hvězdičky" zhotovené různě velkými tepátky (ve všemožných barvách včetně zlaté s stříbrné) pokračují na hranách desek i na obou předsádkách; zlatá horní ořízka je kupodivu bez hvězdiček. Dobrý stav. 3800 Kč.









Hitchcock B. Edward - Zasvětil jsem život míru. Životopis Edvarda Beneše.
Praha 1948, Podroužek. 5. vydání. Na patitulu podpis Hany Benešové s vročením 4. IV. 1951. Stran 348. Dobová celokožená vazba v jemné zelené vepřovici se stříbrným tiskem na přední a slepotiskem na zadní desce; hřbet pompézní a vkusný jako náhrobek cirkusáka: plastické ozdobné vazy, intarzování kůží v národních barvách a stříbrný tisk. V knize vložena záložka z trikolóry s koženým hřbítkem a zlatým tiskem "E. B.". Ochranné pouzdro je potaženo stříbrnou a zlatou folií. Velmi dobrý stav. 980 Kč.







G06: Beneš Edvard - Šest let exilu a druhé světové války.
Praha 1947, Orbis. 6. doplněné vydání. Stran 496. Vcelku zručná dobová polokožená vazba - na hřbetu intarzovaná vlajka a zlatý tisk, na obou deskách zlaté ozdůbky s rudým a modrým tepáním, zakončení potahu kolem předsádek ořezané ozdobnou řezačkou, záložka z trikolóry, obálka přivázána; velmi dobrý stav. Na předsádce knihařova kalkulace: 130 Kč za brožovanou knihu a 340 za vazbu; nabízíme tedy za původní předreformní cenu 470 Kč.







Verše na zeď. Sborníček satiry a ironie na rok 1937.
Praha 1936, DP. 20 obrázků + obálka František Bidlo. Přispěli mj. E. F. Burian, K. Čapek, F. Halas, J. Seifert, V&W. Stran 72. Celokožená vazba v šedé vepřovici s barevnou kresbou na přední desce a ručně psaným titulem na hřbetu; vloženo v původní obálce. Na patitulu vlepena vizitka pravděpodobného autora vazby Vládi Linky. Kniha pochází ze sbírky Čestmíra Venase a místy obsahuje tužkou psané marginálie - především za titulem namalovaný pomníček Karla Čapka a za tiráží půl strany "Zajímavostí". Dobrý stav. 1680 Kč.





Aleš Mikoláš - Akty I+ II.
Praha 1924 + 1926, Topič. Graficky upravil Cyril Bouda. Vybral a úvodní slovo napsal Dr. Emanuel Svoboda. Stran 20+20 na ofsetu, 80+88 na chamois křídě oboustranně potištěné černobílými reprodukcemi a 8+12 na bílé křídě potištěné jednostranně barevnými reprodukcemi. Novější celokožená vazba v uměle (respektive neuměle) patinované teletině s kaligrafovaným titulem na hřbetu a přední desce. Stejně jako u předchozího titulu na předsádce vlepena vizitka pravděpodobného autora vazby, zde: "Vláďa Linka, výtvarník". Kniha je opět z pozůstalosti Čestmíra Venase, který na předsádce kromě vpisku o správném pořadí chybně svázaných stránek prvního dílu hodnotí úpravu slovy: "Návrh vazby je zvrácený. Umělé archaisování kůže je anachronismem vzhledem k použitému písmu na přední desce a hřbetu, jež je moderní". Dobrý stav. 970 Kč.







Jahoda Josef - Hora. Román.
Praha 1945, Peroutka. Stran 252. Pozoruhodná dobová celoplátěná vazba s reliéfem a bohatou barevnou malbou na hřbetu a obou deskách (vpředu parafováno pravděpodobně "K") a zlatým a modrým tiskem na hřbetu; tisk, plastický podklad a koneckonců i malba jsou velmi zručně provedené a výsledek rozhodně přinejmenším neepigonský. Dobrý stav. 1580 Kč.





Karavana - vázaný konvolut třinácti sešitů.
(106. Altsheler - Zlato Apačů; 114. Altsheler -Ztracení lovci; 108. Kraft - Nobody; 107. Orsi - Kapitán Tenkes; 110. Flos - Vzducholodí do srdce Brazilie; 123. Hédervári - Zajatci oceánu; 121. Klein - Severino z ostrovů; 109. Šimon - Osudné setkání; 115. Bezuglov - Kde je Markýz; 116. Pludra- Tambari; 122. Muchonová-Petrinská - Drama za polárním kruhem; 120. Lem - Planeta Eden; 125. Luhan - Strážce Bílého stáda)
Praha 1977-1979, Albatros. Sešity měly kolem 80 stran, vázáno s předními i zadními stranami obálky do celoplátěné vazby s tiskem na hřbetu (KARAVANA 10) a na přední desce vyzdobené původní barevnou olejomalbou. Kuriosní svazek z knihovny jistého ústeckého učitele, který si nechával své knihy vázat v místním Tomosu a sám si pak zdobil jejich desky původními malbami, částečně volně podle předloh, někdy patrně zcela dle vlastní fantasie. Vázané ročníky sešitů a časopisů skončily bohužel v jistém nejmenovaném pražském antikvariátu, který komplety zcela barbarsky roztrhal na jednotlivé svazky; zbytek pozůstalosti už se naštěstí dostal k lounskému antikváři Vejrážkovi, který pochopitelně okamžitě rozeznal insitní hodnotu těchto unikátních knižních úprav a zacházel s nimi s patřičnější pietou. Vše už se dávno rozprodalo a dnes se tyto vazby na trhu prakticky neobjevují. Nabízený exemplář je v dobrém stavu, kromě drobného poškození malby způsobeného nešetrným zacházením ve výše zmíněném nejmenovaném antikvariátu. 890 Kč.





Janura František - Lišáci a lištičky. Soudničky.
Praha 1955, MF. Ilustrace Miloš Nesvadba. Stran 182 + 3 strany obálky. Řemeslně velmi zručná polopergamenová vazba v Dudeškově stylu - na hlubokou drážku a s ručně kaligrafovaným titulem na hřbetu. Knihař se ale příliš nechal unést hravostí Nesvadbovy dvojité obálky s vyseknutou mříží a zkusil udělat také nějakou legraci - - a takhle to dopadlo. Dobrý stav. 680 Kč.







Bennett Arnold - Londýnský antikvář.
Praha 1947, Aventinum. Obálka a frontispice František Ketzek. Stran 336. Přivázána přední strana obálky a původní předsádka. Řemeslně obstojná polokožená vazba s ozdobnými plastickými vazy, slepotiskem a zlatým tiskem na hřbetu. Přechod kůže do papíru není rovný, jak bývá zvykem, ale kostrbatý, jakoby "opálený"; image poněkud ohořelé knihy záměrně doplňuje černý flek na horní ořízce; boční a dolní ořízka jsou osekány. Podobně upravených knih se vyskytuje relativně tolik, že muselo jít buďto o velmi plodného knihaře, nebo měl nějaké epigony. Všechny tyto "ohořelé" vazby jsou technicky obstojné či alespoň přijatelné - a zcela konstantně nevkusné. Zatímco jméno ani sídlo knihaře se nám dosud zjistit nepodařilo, je u tohoto výtisku znám alespoň pozdější rodokmen. Pochází ze sbírky Čestmíra Venase s jeho obvyklým přírůstkovým číslem a půlstránkovým, tužkou psaným komentářem, z něhož mj. vyplývá, že knihu koupil kvůli vazbě, jen místo původních bílých předsádek do ní vlepil hnědý škrobák (působící mimochodem dosti neústrojně, jelikož je nakonec jediným, co je na celé vazbě hezkého). Čtené. 190 Kč.








Moravec-Vinický Jožka - Relikvie. Verše a prosy.
Praha 1925-1928, kaligrafovaný autorský rukopis vyzdobený spisovatelem kresbami tuší (titul, 10 celostránkových a 25 drobnějších) a kýmsi dalším (podpis nečitelný) portrétem autora kresleným tužkou a vylepeným za titulem. Psáno na ručním papíru. Formát 17,5x22.5. Stran 64. Z části intimní lyrika, obracející se k jakési Anče (A. Č.), pro kterou byl rukopis vyhotoven, z části levicové a protiklerikální verše, u některých uvedeno datum publikace v dobových denících. Celoplátěná profesionální vazba se zlatým tiskem na přední desce, ochranné pouzdro se stopami běžné manipulace, v textu na jednom místě pár drobných skvrnek, jinak dobrý stav. 3900 Kč.













Bratru senátoru Jiřímu Pichlovi 1872-1932.
Praha 1932, rukopisný věnovací sborník k šedesátinám. Jiří Pichl (1872-1953) byl redaktor mj. Českého slova. doživotní čestný syndik českých novinářů, senátor a starosta Královských Vinohrad. Čtyři strany ručně kaligrafovaného textu s šesti barevným obrázky a podpisový arch výkonného výboru Československé strany národně-socialistické (mj. Klofáč, Motyčka, Tučný, Klíma, Kubičková). Velké (41x32 cm) luxusní celokožené desky se zlatým, červeným a zeleným tiskem v ochranné krabici, zejména na zadní straně místky mělké důlky po dřevených kuličkách, které byly původně na konci šňůrky protažené hřbetem, jinak dobrý stav. 2400 Kč.













K sedmdesátce Jiřího Pichla, 18. II. 1942.
Praha 1942, rukopisný věnovací sborník. Sborník obsahuje úvodní celostránkový, zručně provedený akvarel (autor neuveden), noty Oslavné kantáty K Sedmdesátce (složili manželé Kiplerovi), dále veršované příspěvky Františka Stránského, Jiřího Baldy, Lídy Baldové, Václava Diviše a několik dalších (s nečitelným podpisem nebo bez něj) + závěrečná anonymní koláž s kresbou. Mimořádně procovské, velké (31x22 cm) luxusní celokožené pouzdro se zlatou ornamentací na obou deskách a kolem plátěných předsádek, uvnitř ještě další plátěné desky, ochranné pouzdro, velmi dobrý stav. 2800 Kč.













Mistru Vlastovi Burianovi, řediteli divadla v Praze.
Praha 1933, Divadélko Cha-Cha. Tři listy kaligrafovaného devótního textu psaného dvojbarevně na ručním papíru - Divadélko Cha-Cha jmenuje Vlastu Burana svým čestným členem. Čtyři listy v celokožených deskách zdobených intarzováním, zlatými linkami a slepotiskem; plátěné předsádky. Desky (36,5x26,5) se stopami nešetrné manipulace, obsah vcelku dobře zachován. 490 Kč.









Kipling Rudyard - Knihy džunglí.
Praha 1976, Odeon. Stran 288. Nakladatelská celoplátěná vazba s obálkou; běžné vydání s unikátní insitní úpravou: titulní dvojlisty obou knih jsou vyzdobeny původními akvarely signovanými MS 76. Dobrý stav. 380 Kč.







Památníček Janiny.
Brandýs nad Labem 1922. Památníčky - kdysi nejfrekventovanější insitní knížečky vůbec - prožívají pozvolný úpadek už dlouhá léta, nicméně v naší vitrince nesmí alespoň vzorek chybět. Tento pochází ze sbírky Čestmíra Venase, který pečlivě tužkou očísloval stránky a na zadní předsádce vyhotovil obsah všech třinácti vpisků (samozřejmě naprosto nicotných a bezvýznamných), čímž památník povýšil na komický doklad svého insitního sběratelství; není náhodou, že se zde sešlo tolik položek právě z jeho pozůstalosti; ostatně památníčků v ní bylo mnoho a všechny byly s pedantskou pečlivostí ošetřeny tímto způsobem. Stran 108. Desky potažené fialovým sametem, vpředu hezká secesní mosazná ozdůbka, po straně mosazný kryt odstraněného zámečku, dobrý stav. 420 Kč.







Otokar Březina - Osobnost a dílo.
Brno 1928, Moravské kolo spisovatelů. Stran 102 a rozkládací příloha. Polokožená vazba s deskami snažícími se imitovat plastické papírové vazby Františka Bílka; stopy manipulace dodávají knize zajímavou patinu, uvnitř čisté. PRODÁNO




Hora Josef - Dech na skle. Příběh Jana Trázníka.
Praha 1948, Borový. Stran 274. Polokožená vazba s papírovými titulními přelepkami mezi ozdobnými vazy; na přední i zadní desce původní kresba temperou. Na patitulu podpis majitele, jinak dobrý stav. PRODÁNO




Nezval Vítězslav - Pražský chodec.
Praha 1938, Borový. 1, vydání. Typo Muzika. Stran 202 +10 listů příloh. Řemeslně výtečně provedená celokožená vazba s bohatě ručně řezanou a opalovanou přední deskou, kterou od plně umělecké vazby odděluje jen nepatrný insitní nádech kompozice a tahů. Velmi dobrý stav. PRODÁNO





(Váchal Josef) Otokar Březina - Ruce.
Praha, ELK 1943. Výt. č. 6 z 301 na zerkallském papíře. V textu 35 původních černobílých dřevorytů Josefa Váchala, pod předposledním jeho podpis. Stran 68. Exemplář z knihovny sběratele Čestmíra Venase, který byl do této vazby zamilován a nečetným návštěvám, které připustil ke své knihovně, se jí opakovaně chlubil, až to budilo dojem, že musí být sám jejím původcem. Z vpisků v knize nic takového nevyplývá, ovšem jejich leitmotivem bylo hlavně rozhorlení nad doslovem J. B. Čapka, snažícím se podle Venase dokázat, že Březina byl bolševik; potřeba publikace doslovu pak měla být údajně jediným důvodem k vydání knihy. Samotná vazba je ideální ukázkou problému s klasifikací - jde o skvostné umělecké řemeslo (o čemž Venas určitě ani na vteřinu nepochyboval), či o půvabnou ukázku naivní snahy řemeslníka bez špetky talentu dosáhnout někam výš, jak se vazba jeví nám? Rozhodnutí této otázky závisí bezesporu toliko na individuálním vkusu - jak je ostatně kromě několika málo drtivých veleděl v umění obecně obvyklé. Celopergamenová krčená a tlačená vazba, cizelovaná horní ořízka, pevné ochranné pouzdro se stopami manipulace; kromě vpisků majitele obyčejnou tužkou dobrý stav. PRODÁNO







Waddellová Helena - Abelard a Heloisa
Praha 1938. Symposion. Stran 276. Kuriosní rarita - vazba vzniklá v Nymburce roku 1941 podle návrhu Karla Maryska (1915-1988), básníka, cellisty a jednoho z nejbližších přátel Bohumila Hrabala. Vazbu provedla Anna Šubrtová, podepsaná pod upravenou tiráží spolu s Maryskem a výzdobcem, jehož jméno je bohužel nečitelné - autorem titulního dvojlistu a čtyř celostránkových kreseb na začátku každého dílu. Celopergamenová vazba s koženou aplikací a ozdobnou linkou na přední desce, stopy manipulace, čtené. PRODÁNO













Bass Eduard - Klapzubova jedenáctka.
Praha 1932, Borový. Páté vydání. Ilustrace Josef Čapek. Stran 128. Obálka přivázána. Vcelku zručně vyrobená dobová celokožená vazba intarzovaná různobarevnými kůžemi na hřbetu a přední desce; pseudomodernistická koncepce neumělého návrhu vazby působí narozdíl od mnohých sériových produktů soudobé avantgardy alespoň nechtěně úsměvně. Cizelovaná zlatá ořízka ze všech tří stran; vazba se stopami častější manipulace; povrch bíle lakované kůže částečně setřený, v knižním bloku místy světlé skvrnky, čtené. PRODÁNO








LaVey Szandor - Satanská bible.
Praha 1991, Reflex. Doslov Pavel Turnovský. Stran 206. Původní, mírně oříznutý paperback v celokoženkové vazbě s intarzovaným koženým reliéfním obráceným křížem na přední desce a stříbrným tiskem na hřbetu a obou deskách; černá ořízka i předsádky. Dosti neobratně vyrobené, avšak nepostrádající autentický půvab mohutného zanícení pro věc. Na vazbě rozličné drobnější defekty (způsobené fragilností použitého nekvalitního vikslajvantu) se stopami marných pokusů o jejich zacelení, jinak jen málo čtené a ve vcelku dobrém stavu. PRODÁNO





Villiers De L'Isle Adam - Axel.
Stará Říše 1915, Dobré dílo. Stran 192. Bizarní, pravděpodobně novější celopergamenová vazba či závěs s využitím přírodní pigmentace materiálu a mosazných ozdůbek, pocházejících evidentně z nějakého staršího misálku; přední předsádka jeví tendenci k odtržení při větším otevření knihy, jinak dobrý stav, ochranné pouzdro. PRODÁNO





Miloslav Springer - Figurální kresba, proporce a plastická anatomie lidského těla.
Praha 1975, autorský samizdatový strojopis (originál; počet vyhotovených kopií není uveden) vyzdobený 493 původními kresbami tuší a tužkou, titulní barevná. Precisně zkompilovaná učebnice. 171 stran na silném pauzáku v plátěných deskách, na hřbetu s označením "ORIGINÁL", dobrý stav. PRODÁNO













Kaminský Bohdan - Tři listy venkovského lékaře.
B.m. 1919. Ručně kaligrafovaný text vyzdobený kresbami tuší a zlatou barvou - titulní list, tři celostránkové a šest drobných vignet. Kromě skoro nečitelné dedikace zcela bez údajů. Stran 32. Dobová celoplátěná vazba (provedená zjevně původcem opisu) v kombinací dvou fialových látek s ozdobnou vignetou kreslenou tuší na zlatý podklad, archy prošité ve výztuži předsádek sponkami, dobrý stav. PRODÁNO













Slovutnému panu Dru. H. Vysokému, řádnému profesoru Karlovy university v Praze.
Praha 1930, rukopis k sedmdesátinám Hynka Vysokého (1860-1955). V protititulu původní kresba tuší malíře F. V. Eisenreicha (1892-1969), dva listy precisně kaligrafovaného textu a rukopisná blahopřání (z části v orientálních či historických jazycích) a podpisy významných osobností zejména z oblasti archeologie, historie a hudby, mimo jiné: Josef Zubatý (sanskrtem), Alois Musil, Jindřich Matiegka, Otakar Jiráni, Václav Vojtěch, J. V. Šimák, V. Novotný, Josef Šusta, Alois Till, Alžběta Birnbaumová, Milena Linhartová, Otakar Zich, Vojtěch Birnbaum, Siegfried Reiter, Xaver Harlas, Miloslav Hýsek, Karel Chytil, Ladislav Niederle, Ladislav Syllaba, Ema Sedláčková, Emanuel Poche, Antonín Matějček, Josef Cibulka (řečtinou) Jan Rypka (perštinou), Karel Guth, Albín Stocký, Jan Květ, Vladimír Groh (řečtinou), František Novotný (řečtinou), František Lexa (hieroglyfy), Zdeněk Nejedlý, Josef Dobiáš, Eduard Šimek, Jindřich Čadík (notami), Jaroslav Böhm, Růžena Vacková aj. (úhrnem 112 podpisů). Celkem 34 listů + vlepený list s frontispicem, vše na silném ručním papíru s vodoznakem Zanders. Luxusní, zručně vyrobená celokožená vazba se zlatým tiskem a slepotiskem na obou deskách, plátnem potažené ochranné pouzdro se stopami běžné manipulace, jinak velmi dobrý stav. PRODÁNO
















Hlavní nabídka KAL

Hlavní menu LAW