Jediná oficiální homepage studiové hudební formace
CLYSMA 20 LITRŮ
a jejích předchůdců
MIŠMAŠ STUDIO a ROCKOR




HISTORIE

Clysma 20 litrů byl virtuální "band", který nikdy veřejně nevystoupil - občasné ambice tohoto druhu vždy narazily na naši lenost zkoušet. Tvorba všech inkarnací kapely byla vždy důsledně autorská - nikdy jsme nenahráli jedinou cover verzi, protože nám prostě přišlo jednodušší napsat něco vlastního než se biflovat s cizím materiálem; krom toho bysme ho prostě často ani zahrát neuměli. Dokonce i na dvě častušky ve Stereofénii, k nimž jsme měli jakési noty, jsme raději vyrobili vlastní hudbu (ta původní byla stejně horší). Texty byly v naprosté většině taky naše; s výjimkou jednoho Stankoviče a jednoho Jarryho jsme použili už jen pár insitních nebo prostě jen bolševicky blbých textů.

V dřevní historii (v letech 1973-1976) jsme si říkali zprvu Rockor, což byla zkratka nabubřelého "ROCK ORatorium". Později jsme to změnili na Rokor, protože "Rockor" už byla nějaká firma či co; krom toho se nám zalíbil ten palindrom. Na těchto stránkách ale pro přehlednost používáme jen původní tvar. Texty i interpretace jsou značně pubescentní (u nejstarších nahrávek mi bylo čtrnáct) a celkem vzato to opravdu nejenže není nic, čím bychom se hodlali chlubit, ale dokonce se za to zejména ve střízlivém stavu docela stydíme. Kompletní dochované nahrávky Rockoru obsahují první dva disky ze 4CD THE ABSOLUTELLY AMAZING BEST OF THE WONDERFUL MIRACULOUS MIŠMAŠ STUDIO - kolekce juvenilií a odpadků zamýšlené primárně jako privátní, ale když už jsme se s tím po letech znovu patlali, vydali jsme i čtyři prodejné exempláře (arci záměrně za dosti neprodejnou cenu) pro obzvláště zvrhlé dekadenty a milovníky obskurních kuriosit.

Veškeré další podrobnosti najde čtenář u popisu čtyřalba, stejně jako detaily k session "Stereofénija" z roku 1977, která už byla vyprodukována pod názvem Mišmaš studio. Pomineme-li dva krátké fláky ze září 1975, je to jediná dochovaná nahrávka, na níž se podílel Mistr Maš, který později renegoval od mišmašismu a v osmdesátých letech nějakou dobu vystupoval s kapelou Hogo Fogo.

Během následujících dvou let jsme kupodivu nenahráli naprosto nic, nebo pokud ano, zase jsem to obratem smazali a už na to zapomněli.

V roce 1980 vznikly především dva komponované pořady - ČTYŘI V PUNKU A PES a UMAŠTĚNCI SE BOJEJ TMY, které jsme nyní vydali na jednom CD - vyčerpávající podrobnosti a kompletní texty lze nalézt na extra stránce.

Jako Mišmaš studio jsme fungovali až do roku 1982 - většina produkce z té doby je shrnuta na 2CD RADOSTI HNITÍ, zbytek je na 4. disku čtyřalba. Na původních kazetách se to jmenovalo "Náčrtky k hudbě", což bylo velmi příhodné, ba klíčové pro pochopení toho, proč veškeré naše nahrávky vypadají tak, jak vypadají.
Uvědomil jsem si to teprve poté, co mi Šmaš 0 letos v létě v mém momentálně oblíbeném restaurantu Hrom do Police položil otázku, proč je to vlastně všechno tak hrozně odfláknuté, když jsem u jiných činností projevoval už tehdy až obsedantní perfekcionalismus, na což jsem v tu chvíli prostě nedokázal odpovědět. Teprve až nad těmi "náčrtky" mi to došlo - naprosto žádná z našich nahrávek nikdy nebyla míněna ani jako nějaké demo, které bychom chtěli někam posílat nebo ho jakkoli prezentovat mimo okruh kamarádů. Nikdy jsem ostatně neměl valné interpretské ambice - nejlépe by mi bývalo vyhovovalo, kdybych to mohl hodit na někoho jiného a sám to jen vymýšlet a režírovat. Veškeré naše nahrávky tak pro mě skutečně byly jen jakýmsi poznámkovým blokem (mnohé jsem ostatně "načmáral" sólo) pro případné další zpracování. Vše tudíž probíhalo v intencích naprostého "tostačismu" - nic se nezkoušelo, prostě se rovnou nahrávalo, a jakmile se to poprvé podařilo zahrát bez větších chyb, jelo se dál (průměrně tak na třetí pokus).

Někdy během roku 1982 Mišmaš studio tiše metamorfozovalo v Clysma 20 litrů pod kterýmžto názvem realizovalo zbytek "Náčrtků 2", "Voničku punkových melodií" a především pak v roce 1984 ŠKOLNÍKŮV BYT, po němž jsme nazvali i celou tuto homepage. Podrobnosti k němu obsahují samostatné stránky:
Pravda o Školníkově bytu (text z roku 2005 původně umístěný na této stránce)
a Kompletní libreto.

Další a zároveň poslední nahrávky pocházejí až z roku 1987, kdy jsem přepracoval původní kazetu Radosti hnití z roku 1984 (pár věcí je tam nahráno znova a doplněn jeden flák - viz NOSTALGIČNÍK). Až v této podobě se kazeta dostala mezi lidi (viz Pravda o Školníkově bytu).
Začátkem srpna 1987 jsem nahrál DLOUHOU KRÁVU, a tím de facto skončilo Clysma 20 litrů & spol.

Poslední inkarnace Clysmatu se měla jmenovat Miroslav Kromiš a jeho skupina spokojených humanoidů a performovat v industriální záležitosti nazvané "Tunel aneb Cesta za snem taktéž S pimprletem za kotletem" s podtitulem "Tetraptich pohádky, utopie, hluku a hudby". Dochovala se šestnáctistránková synopse scénáře s písněmi z roku 1987, ale mám pocit, že by někde měla existovat ještě jedna z roku 1989; každopádně písničky nikdy nebyly ani naším obvyklým způsobem načrtnuty, takže jsem za ta léta zapomněl melodie všech kromě jediné. Celé je to dnes už poněkud vyčpělé, nicméně pokud můj stařecký narcismus časem propukne do ještě hlubší nekritičnosti, a nebudu mít zrovna lautr co na práci, vrazím to do Kytlice.

Pro roce 1990 jsem se k nějaké další systematičtější hudební produkci už nikdy nedostal; teprve letos mi Šmaš 0 místo mých dvou elektrických kytar, které jsem mu v roce 1988 svěřil k rekonstrukci, vrátil nástroje jiné a lepší, navrch s počítačovou krabičkou a přáním, ať zas něco někdy vypotím - - tak uvidíme.

Mistr Miš, září 2008







DALŠÍ STRÁNKY

DISKOGRAFIE

OBJEDNÁVKA CD

MP3 KE STAŽENÍ

TEXTY A KOMENTÁŘE K JEDNOTLIVÝM CD (CHRONOLOGICKY):
The Absolutelly Amazing Best Of The Wonderful Miraculous Mišmaš Studio (4CD) 1973-1987
Čtyři v punku a pes + Umaštěnci se bojej tmy 1980
Radosti hnití (2CD) 1980-1987
Školníkův byt + Pravda o Školníkově bytu 1984
Nostalgičník 1987
Dlouhá kráva 1987






Úvodní strana VYŽILÉHO DEKADENTA

Hlavní menu LEGE ARTIS NA WEBU